Compassievol Schrijven

Mindfulness, compassie en schrijven

Wist je dat je je positief en sterk kunt schrijven? Schrijven vanuit het contact met je hart en het oefenen met mindfulness en compassie steunt me als ik het even moeilijk heb. Mindful in contact zijn met jezelf en niet hoeven oordelen over wat je voelt, denkt en ervaart doet veel met je. Wanneer je dit bewust doet en het opschrijft, dan krijg je weer ruimte voor andere gevoelens, en verdwijnt de innerlijke criticus, de negatieve gedachten en de piekerfabriek wat meer naar de achtergrond. Daarom heb ik een Compassievol Schrijven programma opgezet, een therapeutisch trainingsprogramma voor jou met schrijven, compassie en mindfulness. Vaardigheden waarmee je gecombineerd oefent aan de hand van persoonlijke thema’s. Meditatiebeoefening en schrijven vanuit je hart, met vriendelijkheid, mildheid en zonder doel. Maar wel met de intentie om je beter en sterker te voelen. Je leert anders omgaan met wat je hindert in het dagelijks leven.

Schrijven als therapie
Het opschrijven van wat je meemaakt en welke gedachten en gevoelens dit oproept, geeft je inzicht in jezelf en hoe je tegen wat er gebeurt aankijkt. Als je het over een langere periode doet kun je zien hoe je je ontwikkelt en zo terugkijken op hoe je iets beleefd hebt. Schrijven kan je nieuwe inzichten opleveren terwijl je schrijft. Je kunt dingen vanuit een verschillend perspectief beschrijven. En je kan later terugkijken of je bepaalde patronen ziet in je leven waar je telkens weer in verzeild raakt. Door uitwisseling in de groep van wat je ervaart en schrijft, leer je ook weer van elkaar.

Stress verminderen
Het opschrijven van gedachten, gevoelens en emoties en eventuele onderlinge uitwisseling hierover is een goed middel om stress te verminderen. Het haalt een stuk spanning weg als je het onder woorden kunt brengen. Het woorden geven aan je gevoelens en gedachten maakt je rustiger. Ook komt er een stuk verwerking op gang. Schrijven kan je helpen om zaken te ordenen, om het eens in een schema te zetten wat je voelt, denkt en hoe je reageert op situaties. Schrijven kan je ook helpen focussen op wat je echt belangrijk vindt of wat je wilt bereiken. Of je kunt dingen opschrijven die je absoluut niet wilt vergeten. Met schrijven kun je mooie gedachten verzamelen, positieve gevoelens die je graag wilt terugroepen in tijden dat het wat minder gaat.

Compassie
Voorafgaand aan een schrijfoefening doen we een mindfulness of compassie meditatie. Hierdoor leer je je langzaam, in je eigen tempo openstellen voor gevoelens en emoties en verken je je gedachten. Zo kom je bij stukjes van jezelf die je nog niet kende, dingen die je liever niet ziet, of waar je je door laat meeslepen. De begeleide meditaties helpen je bij het waarnemen zonder oordeel en met je open en milde aandacht aanwezig te blijven bij wat er is.

Aanmelden
Je kunt je belangstelling aangeven bij mij via: info@mindfulmomenten.nl. Dan nodig ik je uit voor een persoonlijk en vrijblijvend kennismakingsgesprek in mijn praktijk in Haarlem-Noord. Ervaring met mindfulness, compassie of schrijven is niet nodig. Het programma volg je individueel of in een kleine groep.

Dag en tijdstip
Start 2019.

Kosten 
Nader in te vullen.

Locatie
Mindful Studio Haarlem, Marsmanplein 116c, 2025 DV Haarlem (gratis parkeren).

Begeleiding
Maryvonne Verkerke is afgestudeerd communicatiedeskundige en gecertificeerd mindfulnesstrainer voor volwassenen (MBSR), kinderen en jongeren (Methode Eline Snel), Mindful Parenting Trainer (Methode Eline Snel) en compassietrainer (MBCL).

 

laatste update van deze pagina: 12-09-2018